گفتمان باغ در فرش صفوی
نویسندگان
چکیده مقاله:
Regardless of its architectural features, garden is one of the key concepts in Persian art history from the ancient times to the Islamic period with a significant role in different arts, especially in architecture, from conceptual, formal and also contents-based points of view. The main aim of this research is a comprehensive study of garden concept and its significant role in Safavid art and culture. This paper is to question the status of garden in the role of epistemology and thought concept in forming many of movements and artworks of Safavid period, esp. in the art of carpet weaving. This Historic, descriptive and analytic research with its library-based data collection method practices Michael Foucault’s discourse theory and ideas of Laclau and Mouffé to analyze the gathered information. Results show that regarding its conceptual, determinant and regulative characteristics, the concept of garden is an epistemological discourse in forming the configuration, concept and context of Safavid art. Accordingly, garden is a dominant discourse in art and rugs of Safavid period.
منابع مشابه
الگوهای هندسی در فرش صفوی
This article aims at studying the geometrical proportions of five types of most outstanding designs of Safavid carpets as one of the most important styles in carpet art of Iran. This research has been conducted using geometric methods of translation of measures and finding the basic module for identifying the proportions in carpets for to determination and comparison of modules with each other....
متن کاملهندسه مشترک در باغ و فرش ایرانی
هنرهای ایران دارای طیف گستردهای میباشد اما آنچه در این مقاله موردنظر است هنرهای تزئینی-کاربردی در بین هنرهای ایرانی است که ازجمله آنها هنر باغ سازی و فرشبافی ایرانی میباشد. هندسه نیز از دیرباز در هنر و معماری سرزمین ایران کاربردهای فراوانی داشتهاست. هنرمند معمار نیز در فرایند طراحی باغ ایرانی از هندسه به گونههای مختلف استفاده کردهاست. این تحقیق بر آن است که با تحلیل تعدادی از باغها و ف...
متن کاملتجلّی نقوش گرفتوگیر در فرش دوره صفوی
The hunting & animal patterns is indeed one of the most important & effective motifs which can be seen in Persian Art since ancient times. For a long period of time, these motifs (which include religious & old mythological concepts, and tell about the geographical & natural human being environment, as well as his own desires, his domineeringness, and struggle for survival), have been designed &...
متن کاملبازخوانی نظام معماری باغ ایرانی در باغ- فرش ایرانی با تأکید بر نظریه بومشناختی ادراک محیط
In Persian culture, carpet is the most important formal image expression of “Garden”, next to its architectural manifestation. Nowadays, while the historical gardens have already been destroyed by nature or man and lack of documents is dominant, garden’s representation in garden-carpets enables researchers to study the history of Persian gardens. This paper, analyzes Persian g...
متن کاملفرش صفوی از منظر نوآوری در طرح و نقش
Tenth and Eleventh (A.H.) centuries are in line with resuming the glory and magnitude of Persian Art. Craftworks (handicrafts) including carpet, attained a great status and dignity comparing the past in the light of this revolution, and find a completely new place for itself. This important issue became a start and turning point in forming original patterns and models and creating new compositi...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 11 شماره 28
صفحات 5- 21
تاریخ انتشار 2016-03
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023